Skolans bibliotek

Skolbiblioteket har schemalagd verksamhet, men är också öppet för spontana besök under skoldagen. Här kan nyinflyttade elever ordna med lånekort som gäller både för skolans bibliotek och Håbo bibliotek

På skolbiblioteket har elever och lärare tillgång till såväl skönlitteratur som facklitteratur, uppslagsverk, tidskrifter och datorer med Internetuppkoppling. Håbo kommun abonnerar på ett antal databaser som kan nås från skolans alla datorer.

Bibliotekarien arbetar med att stimulera läslust, läsutveckling och informationskompetens. Elever som behöver talböcker får också hjälp med detta via biblioteket.

Databaser

NE.se

Detta är Nationalencyklopediens Internettjänst. Det är ett svenskt uppslagsverk på nätet - och dessutom mycket mer! I NE.se uppdateras artiklar kontinuerligt för att alla fakta ska vara ständigt aktuella. Här finns också längre reportage i olika ämnen, kartor, bildgalleri, tabeller, topplistor och mycket annat.

Man kan också söka i NE Junior som är en mer lättläst version. Den vänder sig bl.a. till elever i grundskolan och alla texter är faktagranskade. Ibland räcker det med den information man får här; om inte är det bara att fortsätta på NE.se.

NE.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Landguiden

Landguiden - Länder i fickformat Online är en betaltjänst från Utrikespolitiska Institutet med information om alla världens länder. Här kan du läsa om ländernas geografi, befolkning, kultur, historia, politik, ekonomi och mycket mer.

Du kan också ta fram kartor eller jämföra länder statistiskt och få svar i form av tabeller eller diagram. Alla fakta i Landguiden uppdateras kontinuerligt av Institutets redaktörer som dagligen följer utvecklingen i hela världen.

Landguiden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Alex författarlexikon

Här finns fakta om en mycket stor mängd skönlitterära författare, både svenska och utländska. Alex är en databas som hela tiden växer, det tillkommer cirka 20 nya författare varje månad.

Allt material i Alex är på svenska. Det är dessutom faktagranskat och kontrollerat. Det viktigaste är emellertid att all information är strukturerad – man hittar t.ex. likartade uppgifter om en författare på samma ställe.

Alex författarlexikon Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Lånekort och låneregler

Lånekort utfärdas till eleverna då de börjar första klass. Kortet kan användas även på Håbo bibliotek och föräldrarna ansvarar för att lånetider och regler följs.

Äldre elever och lärare kan låna själva med personliga PIN-koder i bibliotekets online-katalog. Lånetiden är 30 dagar för böcker och två veckor för tidskrifter. Omlån är möjligt om ingen annan låntagare står i kö.

Det kostar ingenting att reservera böcker. Inte heller tas någon förseningsavgift ut. Skriftliga påminnelser distribueras vid försenad återlämning. Borttappade eller förstörda böcker ersätts med 100 kronor per bok.