Större delaktighet för studerande på komvux som särskild utbildning

Foto: Håbo kommun

På komvux som särskild utbildning studerar vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning eller förvärvad hjärnskada. Under våren har Håbo vuxenutbildning genomfört ett projekt för att öka delaktigheten.
– Vi vill öka möjligheterna för våra studerande att del av det samhället har att erbjuda. De ska få större möjligheter att vara med och planera personlig utveckling och mål. Vi samverkar också med andra aktörer för att öka delaktigheten i samhället, säger Hanna Svalfors som är lärare på komvux som särskild utbildning.

Projektet startade i våras genom att olika aktörer bjöds in till en samverkanskonferens. Intresset var stort och flera kommuner som Upplands-Bro, Tierp, Uppsala, Järfälla och Enköping kom på besök.

Hanna Svalfors

– Vi bjöd in arbetsmarknadsenheten, daglig verksamhet, gymnasiesärskolan, ledare på LSS boenden i Håbo och andra kommuner. Några av våra studerande var också med. Syftet var att skapa dialog och öka samverkan kring vuxna med intellektuell funktionsnedsättning och förvärvad hjärnskada. Vi fick också besök av forskaren Renee Luthra. Hon presenterade sin forskning och vi genomförde gruppsamtal. Det känns viktigt att vi får tillfälle att dela erfarenheter och lära av varandra. Det har kommit många positiva reaktioner efter mötet och ambitionen är att vi ska fortsätta träffas, säger Hanna Svalfors.

"Vi hoppas att samtalen ska leda till större samsyn och gemensamma förhållningssätt."

Kimberly studerar svenska, matte och engelska på komvux som särskild utbildning i Håbo. Hon var en av deltagarna på samverkanskonferensen. Hon känner igen sig i Renee Luthras forskning.
– Renee tog upp flera problem som jag själv känner igen. Att kunna vara delaktig är en av de sakerna. Det är bra att de jobbar för att det ska bli bättre. Jag har gått på många skolor och tycker den här är den bästa hittills. Lärarna finns där för mig och anpassar utbildningen efter vad jag behöver. Vi som studerar har fin gemenskap och även om vi läser olika saker så lär vi oss av varandra, säger hon.

Håbo inför nya arbetssätt

Efter att projektet är genomfört inför Håbo vuxenutbildning nu nya arbetssätt. De studerande kommer att få möjlighet till fördjupad kartläggning och validering som också innehåller personlig utveckling och mål. Hanna Svalfors säger:
– Förhoppningen är att de som studerar hos oss ska vara med på sin egen planering. Förutom studier kan det exempelvis handla om att de vill gå vidare till praktik. Och det i sin tur kan leda till avlönat arbete via en annan aktör. Vi vill att våra studerande ska få större möjligheter att del av det samhället har att erbjuda.

Vad är komvux som särskild utbildning?

Alla vuxna i Håbo kommun som har intellektuell funktionsnedsättning eller har fått en hjärnskada är välkomna att söka om studier hos komvux som särskild utbildning.

Den 2 juli 2023 byter komvux som särskild utbildning namn till komvux som anpassad utbildning.

Till Håbo vuxenutbildning
Till tidigare webbnyheten - När jag tränar blir mitt ordförråd bättre och bättre

Här kan du se bilder från verksamheten.

Jossan arbetar med bild- och formprojektet "Livet".