org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här
Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
FAQ
Vad är ett serveringstillstånd?
För att få sälja/servera alkohol behövs ett serveringstillstånd. Det gäller både för servering till allmänheten och till slutna sällskap.
Tillstånd krävs dock inte om serveringen avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer, sker utan vinstintresse och utan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna samt äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker.
Med lättdrycker menas drycker med låg eller ingen alkoholhalt, till exempel läsk eller lättöl.
Jag har tänkt ansöka om tillfälligt serveringstillstånd men undrar vad som menas med ett "slutet sällskap" ?
Med slutet sällskap menas en begränsad krets av personer som har någon form av gemensamt intresse, till exempel en förening, företag eller en sammanslutning utöver en aktuell tillställning där arrangören i förväg vet vilka som deltar.
Serveringslokalen får inte vara öppen för nya gäster under pågående tillställning. Det är alltså inte fråga om ett slutet sällskap om till exempel medlemskap kan lösas i entrén till en tillställning.
För privata fester eller liknande där värden eller arrangören bjuder på alkoholhaltliga drycker krävs vanligen inget serveringstillstånd, men då alkoholservering sker mot betalning krävs alltid serveringstillstånd.
Behöver jag söka tillstånd?
Generellt kan man säga att samtliga som ska sälja alkohol till gäster eller festdeltagare ska ansöka om serveringstillstånd.
Hur lång tid tar handläggningen av ett tillstånd?
Normal handläggningstid för stadigvarande tillstånd är cirka 7-8 veckor. För tillfälliga tillstånd till allmänheten cirka 3-4 veckor och för tillfälliga tillstånd till slutet sällskap cirka 1-2 veckor.
Handläggningstiden kan variera bland annat beroende på om ansökan är ofullständig, när remissvaren inkommer eller när bygg- och miljönämnden sammanträder.
Kommunen ska fatta beslut i ett ärende om serveringstillstånd inom fyra månader från det att en fullständig ansökan har kommit in till kommunen. Om det är nödvändigt på grund av utredningen av ärendet får handläggningstiden förlängas med högst fyra månader. Sökanden ska informeras om skälen för att handläggningstiden förlängs innan den ursprungliga tidsfristen har gått ut.
Vad kostar en ansökan om serveringstillstånd?
För ansökningskostnad och tillsynsavgift hänvisar vi till den aktuella taxan.
Hur söker jag serveringstillstånd?
Du måste fylla i blanketten för att ansöka om serveringstillstånd. Ansökan ska göras skriftligt och undertecknas av behörig person.
Din ansökan ska du skicka till:
Håbo kommun
Miljöenheten
746 80 Bålsta
eller e-post till: miljoavdelningen@habo.se
I samband med ansökan får du en faktura på avgiften. Avgiften är avsedd att täcka kostnaden för handläggning av ansökan. Ansökan om serveringstillstånd handläggs inte förrän ansökningsavgiften är betald. Detta innebär att avgiften inte betalas tillbaka om du får avslag på din ansökan.
Blanketter hittar du under e-tjänster Öppnas i nytt fönster.
Vad innebär tillsyn?
Bygg- och miljönämnden har tillsammans med polismyndigheten (främst den lokala närpolisen), räddningstjänsten och skatteverket ansvar för tillsynen av restaurangnäringen.
Tillsynen innefattar bland annat följande:
- att underåriga inte blir serverade alkoholdrycker
- att det finns anställningsförhållanden för personalen
- restauratörernas vandel (kontinuerlig kontroll)
- att inköpta volymer alkohol överensstämmer med fakturaunderlag
Kontakt
Har du frågor eller undrar över något är du välkommen att kontakta kommunens miljöavdelning:
E-post: miljoavdelningen@habo.se
Telefon: 0171-52500
Blanketter - Alkohol och tobak
Ansökan och/eller anmälan skickas till:
Håbo kommun
Miljöenheten
746 80 Bålsta
eller e-post till: miljoavdelningen@habo.se
Blanketter hittar du under e-tjänsten Öppnas i nytt fönster.
Dela:
Sidansvarig: Bygg- och miljöförvaltningen