Vi firar nationaldagen på distans

I år kan vi inte samlas för att fira nationaldagen tillsammans. Istället uppmärksammar vi dagen på olika sätt.

Medborgarskapsceremonin

Varje år välkomnas nya svenska medborgare med en medborgarskapsceremoni. På grund av pandemin blir det ingen ceremoni i år. Istället hälsas nya medborgare välkomna med ett diplom som skickas ut tillsammans med ett brev.

Gunnar och Mats

Gunnar Klum och Mats Jansson

Musik på äldreboenden

På kommunens äldreboenden firar vi med musikunderhållning för de boende. Sångaren Gunnar Klum och pianisten Mats Jansson framför sång och pianomusik på nationaldagen. Gunnar är dirigent i Bålsta kammarkör och fick Håbo kulturstipendium 2019. Mats är pianist från Uppsala. Det blir ett blandat program där med både nationalromantik, visor och romanser får plats tillsammans med pianomusik av Peterson-Berger.

Musikhälsning

En nationaldagshälsning från kommunalrådet Liselotte Grahn Elg med musik från kulturskolan kan du se här:

Du kan höra kulturskolans rockband framför låten Summer of 69 i sin helhet på YouTube Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Liselotte Grahn Elg

Nationaldagstal

Tal från kommunalrådet Liselotte Grahn Elg.

Nationaldagen är en dag då vi i Håbo brukar kunna samlas i Skokloster för att fira. Det gångna året har varit ett annorlunda år på många sätt. Det har varit ett år då vi behövt varandra mer än någonsin men samtidigt behövt hålla distans i omtanke om varandra. Det behöver vi fortfarande och därför firar vi även denna nationaldag var för sig.

Men vi vill ändå välkomna nya medborgare till Håbo. Medborgarskapet är en grund för folkstyret och står för samhörighet i Sverige. Det är vi tillsammans, utifrån vår egen förmåga, som kommer att forma det Håbo vi vill ha i framtiden. En möjlighet som vi skall vårda och vara rädda om. Det svenska medborgarskapet är det viktigaste rättsliga bandet mellan en medborgare och staten. Ett medborgarskap innebär friheter, rättigheter och skyldigheter.

Den 6 juni 1523 valdes Gustav Vasa till kung över ett land där landskap efter landskap anslöt sig för ett friare Sverige. 6 juni 1809 skrev riksdagen under den regeringsform som lade grunden för det moderna Sverige. Det demokratiska samhälle vi varit med och byggt, det måste vi fortsätta att arbeta för. Ett samhälle som bygger på demokrati och ett brett engagemang. Det är upp till dig, mig och alla andra att ta tillvara på detta så vi kan fortsätta fira Sveriges nationaldag. Jag vill önska alla nya medborgare varmt välkomna till Håbo, till Sverige och allt det vi kan skapa tillsammans.

Håbo ska vara en plats där människor möts med trygghet, respekt och omtanke. Det fria, trygga och livskraftiga Håbo bygger vi tillsammans och du har en självklar del i det. Tillsammans formar vi framtidens Håbo.

Sidansvarig: Håbo kommun