Medborgarhuset förvandlas till aktivitetshus för barn och unga

Snart öppnar en ny mötesplats för barn och unga. Det är Medborgarhuset som förvandlas till ett kreativt aktivitetshus. Den 24 oktober är det invigning. Missa inte!

Än så länge har det nya aktivitetshuset inget namn. Det ska besökarna vara med och bestämma. Dessutom har alla som vill möjlighet att vara med och inreda och designa rummen under några lördagar i höst.

Ansvaret för verksamheten har Jennifer Martins, som många känner till från Håbo bibliotek, och Igor Buzurniuc, som är verksamhetsutvecklare på fritidsgården.

Ungdomarnas idéer och önskningar är grunden

Här kommer ungdomar kunna hänga med kompisar, prata och fika, men också prova olika aktiviteter, som dans, musik, teater och bildskapande.

Vi kommer att utgå från barnens och ungdomarnas idéer om vad de vill göra, berättar Jennifer. Vi ledare kommer hålla i programsatta aktiviteter för att peppa och inspirera, men det kommer också finnas plats för mer spontana aktiviteter. Hit ska ungdomar kunna komma för att ha kul, få testa nya saker och hitta sin grej. Vi kommer att bjuda in olika gäster för att inspirera till skapande av olika slag.

Förhoppningen är att vi även ska kunna ordna aktiviteter utomhus, berättar Igor. Kanske sportaktiviteter – en miniramp och mobila basketkorgar till exempel.

Invigning med brassband, gycklare och spoken word

Lördagen den 24 oktober, när höstlovet just har börjat, blir det pampig invigning. Ett brassband och gycklare går från centrum till Medborgarhuset tillsammans med alla som vill gå med.

Vi hoppas på en fantastisk kväll, säger Jennifer. Spoken word-poeter från Ordkanon kommer att medverka. Och ungdomar från Gröna Dalenskolan, Futurum och Gransäterskolan har haft poesiworkshops under våren och vill förhoppningsvis också uppträda.

I samband med att det nya aktivitetshuset öppnar så stänger Ungdomsgården i Bålsta centrum.

Ett hus med stora möjligheter

Adressen är Bålstavägen 14, men entrén till ungdomsaktiviteterna kommer för det mesta att vara från Idrottsgatan. Just nu renoveras taket och förra året målades byggnaden utvändigt.

Det här är en lokal som ger oss möjlighet till bredare och mer mångsidig verksamhet, säger Jennifer. Det finns plats för en dans- och dramasal med spegelvägg och scen, musikstudio och replokal med alla möjliga instrument, ett kök att baka och laga mat i för de som vill, en ateljé och mycket mer. Den som vill spela pingis, biljard eller tv-spel kan göra det. Dessutom kan vi använda bion ibland.

Vi vill använda huset hela dagen, säger Igor. Det blir aktiviteter för olika åldrar på olika tider. Även skolklasser och fritids ska kunna gå hit och ha aktiviteter ibland. Vi kommer ha verksamhet för barn 9-13 år på eftermiddagarna efter skolan och för 13-18-åringarna på kvällstid. Det här är också något som de som kommer hit får vara med och påverka. Kanske en kväll i veckan ska vara för 16-18-åringar till exempel.

Ett antal föreningar fortsätter att ha möten och aktiviteter i några av lokalerna i huset.

Viktiga samarbeten och utvecklande utbyten

Förutom delaktigheten från de barn och ungdomar som besöker oss i det nya aktivitetshuset, så samarbetar vi med skolor, fritids, föräldrar, Kulturskolan, Biblioteket, Elevhälsan, Hälsoäventyret och andra som gör bra saker för barn och unga, berättar Jennifer.

Igor fyller i:

Vi hoppas också att vi kan ha utbyten med ungdomshus och liknande verksamheter i andra städer och länder. Det ger nya perspektiv och idéer.

Satsningar på barn och unga

Flera satsningar på barn och unga i Håbo planeras eller har redan genomförts.

Under den första delen av mandatperioden har vi satsat särskilt på ungas fritid, bland annat genom att förstärka fritidsgårdens budget med ett tydligt uppdrag att öka skapandeaktiviteter för unga i Skokloster och Bålsta, säger Liselotte Grahn Elg, kommunalråd. Det känns jätteroligt att vi får liv och rörelse i våra lokaler och samlar så många aktiviteter på samma ställe. Det blir spännande att följa verksamheten framöver.

Under sommarlovet arrangerades Sommar i Centrum/Skokloster. Under fyra veckor erbjöd vi pyssel och lek utomhus i Skokloster och Bålsta centrum, berättar Per Widén, ordförande i kultur- och fritidsnämnden. Vi har också renoverat Slottsgården och jobbat med förebyggande verksamhet i Bålsta centrum för att minska oron bland unga. Nu öppnar vi upp Medborgarhuset med en massa verksamhet, inte minst med möjligheter att prova på kreativa kulturaktiviteter. Ytterligare ett exempel är att vi har utrett möjligheten att utveckla skateområdet i Bålsta till en allaktivitetsplats för skola, fritid och föreningar, och en motsvarande aktivitetspark i anslutning till fritidsgården i Skokloster. Det är något vi kommer att berätta mer om längre fram.

Fyra personer framför Medborgarhuset som har byggställningar eftersom taket renoveras

Sidansvarig: Håbo kommun