Kulturakuten ska få fler barn att ta del av kultur i Håbo

”Kulturakuten till er tjänst!” Så lyder bibliotekets och musikskolans slogan för att locka fler att ta del av Håbo kommuns kulturverksamhet.

Kulturakuten vill ta bort de trösklar och hinder, så att alla barn som vill kan ta del av kultur. Alla barn ska kunna delta utifrån sina förutsättningar. Med lekfullheten och lusten som ledstjärna kommer Kulturakuten att dyka upp runt om i kommunen.

Tanken är att Kulturakuten ska vara en uppsökande läs-, litteratur- och inte minst kulturfrämjande verksamhet. De kommer till barnen där de är - på fritids eller vid andra verksamheter för att ge plats åt barnens eget skapande.

Med berättelsen som utgångspunkt skapar, gestaltar och leker vi tillsammans med barnen. Vi använder oss av barnens eget berättande, litteratur, musik, teater, dans, konst och digitalt skapande. Eftersom vi kommer till barnen där de redan finns så möter vi barn som kanske inte kommer till våra verksamheter i vanliga fall.

Mer för fler

Kulturakuten är en produkt av Mer för fler, ett projekt som drivits av Kulturskolerådet i samverkan med Svensk biblioteksförening och Sveriges kommuner och landsting (SKL). Håbo kommun har tillsammans med 32 andra kommuner deltagit i projektet.

Folkbibliotek och kulturskolor spelar en viktig roll för att säkerställa barn, unga och vuxnas tillgång till kultur. Mer för fler har inneburit att bibliotek och kulturskolan nu har ett närmare samarbete och bidragit till nya insikter och perspektiv.

Sidansvarig: Håbo kommun