Ung Företagsamhet i fokus på digital näringslivslunch

Fridegårdsgymnasiet tog som vanligt hem många priser vid länsfinalen i Ung Företagsamhet förra veckan. Under dagens digitala näringslivslunch berättade både elever och lärare om hur man arbetar med ungt entreprenörskap och Ung Företagsamhet.

Jenny Lindberg, näringslivschef inledde mötet med att berätta om den nystartade kompetensutvecklingsgruppen där Håbos näringsliv möter Håbos skolväsende för att hitta vägar att samarbeta kring ungdomars möjligheter i vuxenlivet och företagens möjligheter att hitta framtida medarbetare. Även arbetsförmedlingen, arbetsmarknadsenheten och framsteget ingår i gruppen som ska arbeta långsiktigt med att stärka samarbetet mellan näringsliv och skola.

Sofi Lahyani, regionchef Ung Företagsamhet i Uppsala län, berättade därefter om den verksamhet UF bedriver i hela landet. UF har tagit fram aktiviteter och material för alla årskurser för att stärka de entreprenöriella förmågorna, material som lärare kan använda i egen undervisning. Utvärderingar visar att lärare som har jobbat med materialet i grundskolorna är mycket nöjda, och barnen får nya färdigheter och större självförtroende. UF erbjuder också stöd med prao-uppdraget samt Framtidskollen som handlar om hur man klarar sig som vuxen med jobb, bostad och liknande.

Framtiden är föränderlig, de yrken som dagens elever kommer ha finns inte ens idag. Starta och driva UF-företag görs i gymnasiet och hittills har 400.000 elever i hela landet drivit UF-företag. Undersökningar visar att de som gör det får stora fördelar inför framtiden och i högre utsträckning läser vidare på högskola och får högre befattningar och lön än de som inte gjort det. Efter UF-året kan man gå vidare inom UF Alumni som stöttar unga som väljer att fortsätta sitt företagande. UF är en ideell organisation som finansieras av samarbetspartners, även företag är välkomna. Om man som företag är intresserad av att bli samarbetspartner med Ung Företagsamhet kontaktar man Sofi Lahyani på sofi.lahyani@ungforetagsamhet.se

Johnny Hellgren är UF-lärare på Fridegårdsgymnasiet sedan många år och han berättade om UF-arbetet. Det lokala näringslivet är viktigt och har varit ett bra stöd under åren. De ställer upp som rådgivare och som bollplank och samarbetspartners när ungdomarna kommer med idéer och frågor. Johnny riktade ett stort tack till alla som ställer upp och pratar med UF-företagen så att de får öva sig på hemmaplan innan de kanske åker till Stockholm eller Uppsala för att marknadsföra sin idé. Idag finns möjligheten att driva UF-företag på ekonomi och samhällsprogrammen men det kan finnas möjligheter att utöka till andra program.

Därefter fick deltagarna träffa två UF-företag: Simplicity UF erbjuder miljövänliga och egentillverkade produkter i form av braständare, återanvändbart kaffefilter och återanvändbara bivaxdukar. De tre ungdomarna berättade om hur de tänkte kring hållbarhet och marknadsföring och att de haft stor användning av google ads för att ringa in exempelvis målgrupp.

Brique UF tillverkar grytunderlägg och serveringsbrickor av återvunna klinkers. De berättade att det var en utmaning att börja arbeta med materialet, de pratade med många företag om hur man bearbetar det och fick lära sig om olika material, både klinkers och fogning och isolerande material som trä och kork. Brique har i hög grad använt sig av social medier och är glada att kunderna uppskattar produkterna, och till exempel taggar Brique UF när de har köpt en produkt och visar upp den i sociala medier.

Här kan du läsa mer om Fridegårdsgymnasiets prisregn på länsfinalen i mitten av mars.