Close translate window Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Håbo website in other languages
Pil ner

Telefon:

Fridegårdsgymnasiet Centrumgränd 5 746 80 Bålsta

Ansöka till AST-programmen

För att kunna ansöka till AST-programmen måste du ha genomgått en utredning som visar att du har en neuropsykiatrisk diagnos inom autism eller behov av en anpassad studiemiljö. Du måste kunna styrka det med ett intyg från en läkare eller en psykolog.

De här programmen kan du söka:

Ansökningskod gymnasieantagningen

Naturvetenskapsprogrammet med inriktning naturvetenskap och samhälle

NANAS-FRG, profil AST

Samhällsvetenskapsprogrammet inriktning beteendevetenskap

SABET-FRG, profil AST

Programinriktat val mot Naturvetenskapsprogrammet, för enskild elev

IMVNAfe- FRG, profil AST

Programinriktat val mot Samhällsvetenskapsprogrammet, för enskild elev

IMVSAfe-FRG, profil AST

För att ansöka behöver du

• Ansökningsblankett till AST-programmen. (Du hittar blanketten under Relaterad information på den här webbsidan).
  • Grundskolebetyg och eventuella gymnasiebetyg
  • Intyg från en läkare eller en psykolog som styrker en diagnos
  • En beskrivning av elevens studiehistorik och tidigare åtgärder från en eventuellt tidigare skola.

Så här ansöker du

Skicka in ansökningsblankett, grundskolebetyg ev. gymnasiebetyg, intyg om diagnos inom autismspektrum och en beskrivning av elevens studiehistorik från tidigare skola till:

Håbo kommun
Rektor Fridegårdsgymnasiet
746 80 Bålsta

Om du söker till årskurs 1 och vill börja på höstterminen så måste du även ansöka genom gymnasieantagningen Storsthlm Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. . Om din hemkommun tillhör ett annat antagningskansli ansöker du via dem och anger studievägskoderna ovan.

Under gymnasieantagningen kommer din skola även behöva komplettera ansökan med en blankett som heter särskilt behovsunderlag Pdf, 318.9 kB.. Pdf, 318.9 kB.Blanketten finns tillgänglig i antagningssystemet för skolor inom Storsthlm. Ansvarig på skolan laddar upp blanketten senast den 13 mars. Skolor utanför Storsthlm skickar den direkt till gymnasieantagningen Storsthlm.

Vad händer med min ansökan?

När allt underlag har kommit till skolan gör elevhälsoteamet och rektorn en bedömning om eleven ska tas emot. Bedömningen sker utifrån varje elevs enskilda behov och önskemål.

Om eleven inte är folkbokförd i Håbo kommun måste hemkommunens medgivande ges innan eleven kan tas emot. Hemkommunen måste godkänna kostnaden för det extra stöd som skolan erbjuder eleverna.

Besöka skolan

För att få en trygg övergång och introduktion innan skolstart välkomnas elever som antagits till AST-programmen på ett besök vid slutet av vårterminen. Här kan du läsa mer om att besöka skolan.

Har du frågor?

Har du frågor är du välkommen att kontakta programmen eller skolans studie- och yrkesvägledare.

Mer information om att söka till gymnasiet hittar du på gymnasieantagningens hemsida. Länk till annan webbplats.