Close translate window Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Håbo website in other languages
Pil ner

Kontakta Håbo

Kontakta Håbo kommun

E-postadress: kommun@habo.se

Håbo kommunhus
Centrumleden 1
746 80 Bålsta

Vilma – Jag valde barn- och fritidsprogrammet för att få in praktiska moment i skolan och samtidigt hålla dörrarna öppna för vidare studier

Vilma går i den första klassen på nya barn- och fritidsprogrammet som startade i hösten 2020. Hon valde programmet för att få in mer praktiska moment i skolan och samtidigt hålla dörrarna öppna för vidare studier. Här berättar hon om sitt första år på gymnasiet.

– Det är svårt att tro att vi snart har gått ett år på gymnasiet! Det har varit både intressant och utmanande. Vi har börjat läsa tre nya kurser: Utveckling & Lärande, Kost & Hälsa och Fritid- och idrottskunskap, som är utmärkande för just barn- och fritidsprogrammet. Jag har fått lära mig mer om människan, om beteenden och vad som påverkar vår utveckling. Några saker har jag haft nytta av i olika situationer i min vardag redan. Men min favorit-kurs är Svenska som jag gillar jättemycket, säger Vilma.

Gymnasietiden kan vara utmanande - men det finns stöd att få

Alla som har upplevt gymnasietiden vet att den kan vara utmanande på många sätt. Ibland kan det kännas tungt att vara ung och klara skolarbetet på egen hand.
– Vi har tillgång till extra-lärare som hjälper oss om något i skolarbetet känns svårt. Det är skönt att veta att de finns. Personligen tycker jag att det fungerar bra.

"Ser fram emot att få komma ut på en arbetsplats"

På barn- och fritidsprogrammet får eleverna prova på arbetslivet genom APL-praktik. År ett ligger fokus på det teoretiska och år två och tre får eleverna dessutom göra sin APL, som omfattar minst 15 veckor. Det är något som Vilma ser fram emot.
– Just nu ser jag väldigt mycket fram emot att få komma ut på en arbetsplats. Jag längtar efter att få jobba praktiskt och få lite avkoppling från det teoretiska. I framtiden kan jag tänka mig att jobba något år som barnskötare, vilket barn- och fritidsprogrammet öppnar för. Då får jag en paus från studierna samtidigt som jag får mer arbetserfarenhet. Sedan vill jag kanske utbilda mig vidare till socionom. Jag kommer troligtvis att arbeta med människor på något sätt.

Är du nyfiken och vill veta mer?

Här kan du läsa mer om barn- och fritidsprogrammet.