Close translate window Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Håbo website in other languages
Pil ner

Kontakta Håbo

Kontakta Håbo kommun

E-postadress: kommun@habo.se

Håbo kommunhus
Centrumleden 1
746 80 Bålsta

– När kunderna blev nöjda så bevisade jag något för mig själv

Amanda, Arvid och Gustav går sitt sista år på gymnasiet. Tillsammans driver de företaget Focus UF, där de jobbat med att ta fram innehåll till andra företags digitala kanaler. Här berättar de om sitt år som företagare och vad de har lärt sig.

Nu har ni drivit Focus UF i snart ett år. Hur har det gått för er?
Vad har ni jobbat med under året?

– Det har gått bra! Vi har jobbat med att skapa digitalt innehåll till företags kanaler som webbsidor, Instagram- och Facebookkonton. Kunderna har haft lite olika önskemål exempelvis att vi ska ta fram foton, filmer och annat material. Stora delar har handlat om att fota produktbilder till Instagram. De roligaste jobben var att skräddarsy lösningar till kunder och att få vara kreativa, säger Amanda.

I höstas jobbade eleverna för fullt med att kontakta företag och sälja sina tjänster. De hörde också av sig till sin egen skola Fridegårdsgymnasiet där de fick sitt första uppdrag. Lotta Åhman Teig som är kommunikatör säger:
– Vi höll precis på att planera inför Öppet hus och Focus UF fick ett jobb att ta fram delar av materialet. Det var roligt att få möjlighet att jobba med våra egna elever! Från startmöte till färdig leverans så var de positiva, lyhörda, professionella och kände dessutom till målgruppen väldigt väl. Jag skulle gärna jobba med dem igen.

Har lärt sig att tro mer på sig själva

Nu har eleverna drivit sitt företag i snart ett år, och på frågan ”Vad har du lärt dig?” svarar Gustav:
– Det är viktigt att tro på sig själv och på sin tjänst när man ska driva ett företag. Det var en utmaning för mig i början, eftersom jag inte riktigt vågade göra det. Den första tiden upplevde jag att det jag producerade inte var tillräckligt bra. Det var jobbigt. Men mitt team stöttade mig, trodde på mig och när kunderna blev nöjda så bevisade jag något för mig själv. Nu tror jag mer på företaget och vågar ta en utmaning på ett annat sätt än tidigare.

Arvid som inte jobbat med kunder tidigare säger:
– Jag har fotat och filmat mycket som hobby. Men det är en helt annan sak att jobba mot en kund som ställer krav, och dessutom ta betalt för jobbet. Då styr kunden vilka foton de vill ha och ibland måste man göra om jobbet fler gånger för att kunden ska bli nöjd. Det var en ny erfarenhet för mig.

Här är elevernas tre bästa start up-tips!

Ska du eller någon du känner starta ett UF-företag? Här är Amanda, Gustav och Arvids tre bästa start up-tips.

• Ha en färdig grupp redan innan UF-årets start. Då kan ni börja fundera på affärsidéer och komma igång tidigare med att testa om er idé håller.

• Våga starta ett företag med personer du inte känner. Det viktiga är att ni kompletterar varandra när det gäller kunskaper, talanger och perspektiv. Då är chansen större att ni lyckas skapa ett företag där alla kan vara delaktiga på olika sätt, samtidigt som du får nya vänner.

• Välj en affärsidé som ni tycker är kul! Det är både roligare och lättare att jobba med ett företag i ett år om det ni gör känns intressant.

Ung Företagsamhet (UF) är ett koncept som finns både för grundskolan och för gymnasieskolan. Här får elever lära sig att starta, driva och avveckla ett UF-företag under ett läsår.

Focus-UF består av:
Amanda Höök - vd