Synpunkter och klagomål

Du som har ett klagomål som gäller utbildning i förskola eller grundskola kan vända dig direkt till verksamheten eller huvudmannen (kommunen).

Det är viktigt att vi får kännedom om klagomål för att vi ska kunna fortsätta arbetet med att utveckla våra förskolor och skolor. De är även viktiga i vårt arbete med att ta tillvara barn och elevers rättigheter.

Har du synpunkter eller klagomål på en fristående förskola, grundskola, gymnasieskola eller fritidshem ska du i första hand vända dig direkt till den chef eller rektor som är ansvarig för verksamheten. Det gäller också om det gäller kränkande behandling eller diskriminering.

Du kan också vända dig till Skolinspektionen Länk till annan webbplats. som är tillsynsmyndighet.

Gör så här om du har ett klagomål

Om du har ett klagomål mot utbildningen ska du vända dig direkt till den det berör. Det kan till exempel vara dina barns lärare eller personalen på förskolan eller fritidshemmet.

Om du efter en tid tycker att problemet som du har framfört klagomål på har fortsatt – då kan du gå vidare och kontakta rektor.

Kontaktuppgifter till förskolor i Håbo

Kontaktuppgifter till grundskolor i Håbo

Kontaktuppgifter till Fridegårdsgymnasiet

Kontaktuppgifter Håbo vuxenutbildning

Om du inte är nöjd med rektorns beslut eller om du inte kan prata direkt med personalen i verksamheten kan du istället lämna ditt klagomål direkt till huvudmannen.

Huvudmannen är den som har det yttersta ansvaret för förskolan eller skolan.

I Håbo kommun ligger ansvaret att utreda och besluta om klagomål på barn- och utbildningsförvaltningen. Du lämnar ditt klagomål via e-tjänsten på kommunens webbplats.

Formulär för att lämna klagomål mot utbildning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om du inte är nöjd med barn- och utbildningsförvaltningens beslut kan du vända dig till Skolinspektionen med ditt ärende.

Anmälan till Skolinspektionen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.