Arbetsområden

När du ansöker om sommarjobb skriver du inom vilka arbetsområden som du helst vill jobba. På den här sidan kan du läsa allmänna beskrivningar av de olika arbetsområdena. När du börjar sommarjobba berättar din handledare mer detaljerat vad du ska arbeta med.

Vi vill att du väljer minst två alternativ på arbetsområden. Motivera i din ansökan varför du valt de arbetsområdena. Meddela gärna allergier som kan påverka val av arbetsplats.

Vanligt förekommande arbetsuppgifter på kontor. Till exempel kopiering, sammanställning av data och inventering.

Städning av kommunens lokaler och fastigheter. Arbetsuppgifterna är till exempel lättare flyttning av möbler, storstädning med mera. Du är morgonpigg och har god fysik.

För att trivas i arbetet inom park och anläggning ska du gilla att arbeta utomhus. Du är inte rädd för att ta i om det behövs och har ett intresse för naturen och växtligheter. Vanliga arbetsuppgifter är parkskötsel, blomplantering, gräsklippning, ogräsrensning skräpplockning med mera.

Arbetsuppgifterna är att aktivera de boende genom promenader, spela spel, läsning samt hålla trevligt sällskap. Du hjälper till med städning, disk, servering med mera. Som sökande ska du vara social och glad. Du ska ha ett tålmodigt och ett trevligt bemötande. Vi vill att du är intresserad av arbete med människor. För att kunna arbeta inom vård och omsorg krävs utdrag ur belastningsregistret.

Arbetsuppgifter består av att ta hand om barn tillsammans med övriga pedagoger. Vara behjälplig i det dagliga arbetet både inom- och utomhus. Du som söker ska tycka om att arbeta med barn. Du tar initiativ, har god kommunikativ förmåga och är social. För att kunna arbeta på förskola krävs ett utdrag från belastningsregistret.

Länk till belastningsregistret (öppnas i nytt fönster) » Länk till annan webbplats.

Sommarjobb inom kulturella verksamheter, till exempel underhållning, vernissage eller kulturevenemang.

Arbete inom försäljning till exempel café och hobbyverksamhet. Arbete kan vara både inom- och utomhus.

Arbetsuppgifterna är beredning av smörgåsar och sallader, disk, städning, servering, mottagning av varor och liknande. Av hygieniska skäl får du inte ha nagellack eller piercing när du arbetar. För att kunna arbeta inom kök behövs ett utdrag från belastningsregistret.

Underhållsarbete till exempel vaktmästeri, mindre reparationer, målning med mera.

Sidansvarig: