Parkering vid Enebyparken

Vi är otroligt glada att Enebyparken lockar många besökare! Det är den första nya bostadsnära lekparken som byggts på länge och gatu- och parkavdelningen planerar att rusta upp fler parker framöver.

Enebyparken är utformad som en områdeslekplats, enligt kommunens lek- och aktivitetsprogram, vilket innebär att den huvudsakliga målgruppen är de som bor i området (här kan du läsa mer om kommunens lek- och aktivitetsprogram). Självklart är parken öppen för alla som vill komma och besöka den, men det är viktigt att tänka på hur man tar sig dit för att inte skapa en ohållbar trafiksituation i området.

Enebyparken har goda förbindelser för gång och cykel. Därför uppmuntrar vi till de färdsätten som huvudalternativ (här kan du läsa mer och se en karta på kommunens gång- och cykelvägar). Om det är så att man ändå har behov av bilen är det lämpligt att parkera på parkeringsplatserna vid återvinningsstationen intill Annehill (blå markering i kartbilden). På helger går det även bra att parkera vid Regnbågens förskola och Futurumskolan (röd markering i kartbilden).

Det är inte lämpligt att parkera på bostadsgator i området runt Enebyparken eftersom det skapar en ohållbar trafiksituation för de boende. Parkeringsövervakning kommer att ske frekvent i området, så tänk på att följa rådande parkeringsregler.