Årets luciafirande coronanpassades

Årets lucia firades i Håbo med ett luciatåg anpassat efter restriktioner på grund av covid-19, med avslutning i Skokloster kyrka. Tova Andrae som går i Fridegårdsgymnasiet kröntes till Håbos Lucia i Bålsta centrum.

I år fick luciatåget genomföras på coronasäkert sätt, vilket innebar att kören från Håbo kulturskola fick avstå från lussandet på äldreboenden och kommunhus. Under dagen kunde luciatåget ändå besöka både Benders, Ica Maxi och Skeppsgården där SPF och PRO har föreningslokal. Lions Club Bålsta har i samarbete med Kulturskolan arrangerat luciatåg i Håbo i över 40 år och i år kröntes lucian av Helene Zeland Bodin, kommunstyrelsens ordförande.

Det är jätteroligt att få vara del av den här traditionen, säger Kommunalrådet Helene Zeland Bodin (C). Vi behöver sprida ljus och värme i den här mörka årstiden. Jag vill särskilt tacka Kulturskolan, Lions Club Bålsta och Håbo Företagare som arrangerar och sponsrar luciatraditionen i Håbo.

Vid kröningen av lucia överlämnade Helene Zeland Bodin ett halssmycke i silver som designats av José Martin, en lokal juvelerare. Luciatåget avslutades traditionsenligt i Skokloster kyrka där konserten filmades istället för att framföras inför publik.