Företagare trotsade snö för Morgonsoffan

Julia Rosqvist och Sofi Layhani

Över 60 personer slöt upp till morgonens frukostmöte på Lastberget. På dagens program stod Ungt Entreprenörskap och flera elever från olika skolor berättade om hur de lär sig om arbetsliv och företagande.

Trots snöfall och tidig morgon blev det stor uppslutning till årets första Morgonsoffa. Morgonens första gäst i soffan var Petri Suomela från EnköpingsExpo som berättade om årets Håbomässa som går av stapeln 17-18 maj. Därefter pratade programledare Julia Rosqvist med Sofi Lahyani från Ung Företagsamhet Uppsala län om Fridegårdsgymnasiets goda resultat varje år i länsfinalen i UF. I år äger länets UF-mässa rum den 6 mars i IFU Arena i Uppsala. Ung Företagsamhet är en ideell organisation som finansieras av både offentliga och privata aktörer och även Håboföretag är välkomna som samarbetspartners.

Dagens tema var Ungt Entreprenörskap och på plats fanns Selfmaid UF, ett av årets UF-företag från Fridegårdsgymnasiet. Natalie Goro, Emmy Nordlund och Mathilda Eklund driver en podcast där de intervjuar framgångsrika kvinnor, och de ska självklart delta i UF-mässan i Uppsala. I soffan träffade Julia därefter ytterligare två elever från en Håboskola. Isabelle och Ida berättade om sin kommande praoperiod och vilka arbetsplatser de skulle jobba på. Rektor Martin Ålehem från Västeängsskolan berättade om hur Håbo kommun jobbar med att närma sig näringslivet för att hitta både prao- och praktikplatser för Håbos unga.

Sist upp i soffan var Mariella Selin, regionchef för Lidl och Christer Dahlin, butikschef för Lidl Bålsta som berättade om hur man rekryterar och värdesätter möjligheten att ta emot praktikanter i sina butiker. Anneli Iggström som arbetar med just praktikplatser för nyanlända i ett projekt på HMAB fyllde på med att berätta att det just idag börjar en ny praktikant på Lidl.

Nästa Morgonsoffa äger rum den 2 april, men istället för frukost blir det After Work den 20 mars på Texas Corner i Bålsta. Mer information och möjlighet att anmäla sig kommer under februari.